Greva la metrou: manipulare sa fie, dar sa stim si noi !


    Angajatii Metrorex - vreo 4 200 la numar - cer conducerii majorari salariale de cca 40 la suta, sub amenintarea declansarii iminente a grevei generale. In replica, directiunea declara ca aceasta majorare este posibila doar in conditiile majorarii tarifelor de calatorie cu 60 la suta, de la 2,5 lei calatoria, la 4 lei, pentru cartelele de doua calatorii, respectiv de la 70 de lei, la 100 lei, pentru abonamentele lunare.

    Si unii si altii, asadar, isi aranjeaza situatia pe spinarea bucurestenilor - primii, lasandu-i pe oameni fara unicul mijloc de transport functional ( ca RATB nu se poate numi functional) in plin sezon rece, ceilalti, profitand de greva angajatilor lor pentru a le cere bucurestenilor un tarif substantial majorat de acum inainte. ( De altfel, pe ulitele dambovitene se vehiculeaza ideea ca aceasta greva a fost pusa la cale cu sprijinul total al conducerii, zvon care nu pare deloc o fumigena, in conditiile in care, cand vine vorba de societatile de stat, cardasia dintre sindicate si conducere este una proverbiala ).
Ceea ce enerveaza maxim la aceasta stire este dezinformarea crasa, lansandu-se impresia - total mincinoasa - ca majorarea cu 40 la suta a salariilor este posibila doar in conditiile majorarii cu 60 la suta a tarifelor de calatorie ! O simpla analiza a situatiei financiare a Metrorex infirma total declaratiile conducerii: conform Bugetului de Venituri si Chetuieli al Metrorex pentru anul 2018 (cel din 2019 nu va fi mult diferit de acesta), societatea a avut/are la dispozitie 1,7 miliarde de lei pentru desfasurarea activitatii ( investiile in extinderea retelei de metrou si achizitia de garnituri noi/second hand nu intra in acest buget, avand alocate fonduri separate ); din acest munte de bani, partea alocata fondului de salarii - nete plus taxe - este de cca 440 milioane de lei. Societatea nu isi acopera cheltuielile din incasari - nici nu a facut-o vreodata - asa ca isi asigura veniturile astfel: 1,3 miliarde din incasari ( cea mai mare parte din tarifele calatoriilor, dar are si venituri provenind din inchirierea de spatii comerciale, publicitare, etc ); restul de cca 400 de milioane sunt subventii de la bugetul de stat.

    Si acum, calculele de rigoare:
    - atat din analizara cifrelor, cat si din informatiile furnizate pe site-ul societatii, salariul mediu brut este aici de aproape 8 400 lei, lunar. Scazand taxele, tot raman vreo 5 000 in mana, prin urmare despre ce Dumnezeu majorare sa mai vorbim la oamenii acestia, intr-o tara in care un profesor cu 15 ani vechime abia daca pleaca acasa cu 2 800 lei pe luna? Si cu cat, cu 40 la suta??? Asta daa tupeu! ( Stiu, o sa spuneti ca media aceasta presupune ca unii - putini si cu functii - au salarii uriase, in vreme ce majoritatea salariatilor are salarii cu mult mai mici decat media. Nu e chiar asa, intrucat cel mai mic salariu la Metrorex e de vreo 2 500 lei net, si pe asta il primesc femeile de serviciu si unele din casierele de la statiile de metrou, nu toti);
    - presupunand ca majorarea salariala se va acorda si se va face prin scumpirea calatoriilor, procentul lansat de conducere este unul de tribunal: chiar si la o majorare de 40 la suta a lefurilor, fondul de salarii va trebui suplimentat, asadar, cu maxim 180 de milioane de lei. Ori, daca incasarile din tarife de calatorie - conform propriului lor bilant - sunt acum de 1,2 miliarde (trecem o suta de milioane la venituri din inchirieri spatii), rezulta ca o majorare necesara a veniturilor cu 180 de milioane exclusiv din pretul calatoriilor presupune ca tarifele sa creasca cu maxim 15 la suta, nicidecum 60 la suta!
- altfel spus, baietii acestia care conduc Metrorex, fie din postura de administratori, fie din cea de sefi de sindicate - putred de bogati, daca aveti masochismul sa le cititi declaratiile de avere - fac ce stiu sa faca mai toti boierii de la stat: sa profite de pozitiile lor de monopol pe piata, santajand cetatenii, si sub pretextul “conditiilor salariale precare” - ca da mai bine in ochii lumii si stoarce simpatie, intelegere - sa isi majoreze salariile cu sume total nemeritate, dar sa obtina si alte venituri din care sa isi acopere cheltuielile de functionare. Care cheltuieli, in cazul Metrorex, ca si a muuuultor altor societati de stat, sunt exorbitante, demne de anchete DNA fara numar, si mai toate presupunand servicii externalizate catre firme clientelare - adica ale lor, dar pe numele rudelor, amantelor, etc. Cine are curiozitatea sa se uite pe site-ul Metrorex la situatia platilor va intelege ce spun.

    In concluzie, profitand de greva salariatilor, conducerea Metrorex incearca o majorare cu 60 la suta a tarifelor, din care societatea sa isi traga in plus fata de 2018 cel putin 700 de milioane de lei: 180 de milioane pentru salariati si cca 500 de milioane de lei pentru cheltuieli de functionare. Asta da manipulare.